tirsdag 24. januar 2017

Alkohol øker risikoen for demens

Alkohol øker risikoen for tidlig demens! Forskning viser at flere risikofaktorer kan påvirke for tidlig demens. Alkohol øker risikoen fem ganger, mens å rammes av slag øker risikoen nesten tre ganger. Livsstil og kosthold er viktige faktorer man kan gjøre noe med for å forebygge demens. Les mer om forskning her.  Forebygging av demens er viktig. Et sunt og variert kosthold med økt inntak av fargerike frukt og grønnsaker forebygger god helse og livsstilssykdommer som diabetes2 samt hjerte- og karsykdommer og demens.  Et høyt inntak av antioksidanter beskytter kroppen og cellene mot skadelige, frie radikaler som kan skade cellene våre.  Røyk og stress kan øke kroppens produksjon av frie radikaler. ( Frie radikaler er stoffer som kroppen produserer når den forbrenner oksygen.) Antioksidanter motvirker skadelig nedbrytning av cellemembran i kroppen og motvirker utvikling av sykdommer som kreft og hjerte- og karsykdommer. Les mer om alkohol hos Nasjonalforeningen her. Spis fargerik mat hver dag som gir deg et godt immunforsvar og god helse!


klem Siv

søndag 1. januar 2017

God kondisjon er god helse!


God kondisjon er nøkkelen til god helse. Forskning fra både Norge (Helseundersøkelsen HUNT fra Nord-Trøndelag) og USA (American Hearth Associationa) viser at kondisjon forebygger livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer, overvekt, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes type 2 og demens. God kondisjon vil si maks O2 opptak. God kondisjon forteller om vår treningstilstand eller utholdenhet. God kondisjon sier noe om hjertets evne til å pumpe blod, og musklenes evne til å ta opp og forbruke oksygen. Aktuelle treningsformer er sykling, løping, rask gange,svømming og skigåing. Det kan ofte være tungt å komme seg ut alene, da kan det være smart å bli med på en treningsgruppe på ditt lokale treningssenter, som vist på bildet ovenfor som er fra spinning time for senior ved Sats Elixia.  Å trene kondis er det viktigste du kan gjøre for å bedre hjertet og forebygge livsstilssykdommer.  Start det nye året med å sette inn trening på tidsplanen hver uke, gjerne 1 time 3 ganger pr uke der du blir svett og litt andpusten. Økt kondisjon gir økt velvære, overskudd, bedre humør, lettere kropp og mer energi. Personer  med demens vil ha økt utbytte av kondisjonstrening. De vil blant annet føle økt ro og bedre søvn. God kondisjon er god helse for alle! Takknemlig for treningtips.


klem Siv

mandag 14. november 2016

Ekstra energi styrker kroppen



Lyst på litt ekstra energi? Ekstra energi styrker kroppen. Prøv min energigivende juice med rødbete. 1/2 rødbete + 1 eple + 1 gulrot + 1/4 sitron + 2 cm ingefær. Flere oppskrifter finner du i min nye bok; I balanse med riktig mat, farger og yoga. Bestill den på nett hos Bokkilden. Super julegave!  Din livsstil kan forebygge livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer samt diabetes og demens. Riktig mat gir god helse! Takknemlig for tips til bøker innen helse og trening. 

klem Siv

tirsdag 4. oktober 2016

Forskning og demens


Forskning er nøkkelen for å knekke koden om demens. En dag vil demens bli glemt! Inntil vi har løst demensgåten, er det viktig å gi midler til forskning rundt demens. Det vil hjelpe en hel verden. Les den spennende artikkelen i Dagbladet der de ledende forskere i Norge er blitt intervjuet, les artikkelen her. Les om forskning hos Nasjonalforeningen her og hos Forskning. Takknemlig om tips til tema forskning.


klem Siv




søndag 11. september 2016

Demensaksjonen 2016 - En vakker dag har vi glemt demens!


Støtt opp om Demensaksjonen 2016! 
Den finner sted i hele Norge i perioden 19. september til 25. september. Ta kontakt med ditt lokale demensforening for informasjon om hva som skjer der du bor og kanskje du kan bidra som bøssebærer? Alzheimerdagen er 21. september. Inntekten fra Demensaksjonen 2016 går til forskning og lokale tiltak for mennesker som er berørt av demens. Les mer om Demensaksjonen 2016 her. En fin tegnefilm om demens finner du her.

klem Siv

søndag 28. august 2016

Mat som styrker hjerte og hjerne



Valg av riktig mat styrker hjerte og hjerne. Det er viktig å spise variert og gjerne i tråd med årstidene, da får du tak i kortreist og norsk mat.  Spis frukt, bær og grønnsaker til alle måltider, slik får du i deg det du trenger av viktige vitaminer og mineraler som styrker immunforsvaret. Velg fisk 2-3 ganger pr uke, magre meieriprodukter, grove kornprodukter, flytende oljer, reduser salt og sukker. Velg vann som tørstedrikk og til alle måltider hver dag. Høyt inntak av mettet fett fører til økt kolesterol som igjen gir økt risiko for hjertesykdom og demens.  Høyt inntak av sukker og raske karbohydrater gir økt risiko for diabetes og overvekt som igjen gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer og demens. Tenk på hverdagsaktivitet som øker din daglige aktivitet og gir deg god balanse mellom energi du tar inn og energi du forbruker. Daglig fysisk aktivitet gir lavere blodtrykk og lavere puls som forebygger hjerte- og karsykdommer og demens. Les mer hos: Nasjonalforeningen. 

klem Siv

mandag 25. juli 2016

Smart turmat


Sommeren er tid for å kose seg utendørs, enten man er hjemme, på hytta eller tar med sine kjære på tur som bor på sykehjem. Matglede er livsglede og det gjelder oss alle, enten vi er friske eller syke. Her er inspirasjon til smart og fargerik turmat som styrker immunforsvaret og forebygger god helse: Fyll opp sekken med cherrytomater, agurk, gul og oransje paprika, grønn salatblanding og radiccio rosso.  Trenger du inspirasjon til middagstips, klikk deg inn til gratis middagstips som du finner her. Kanskje du er på jakt etter inspirasjon til livsstilsendring til høsten? Meld deg på kurs i livsstilsendring i Ås kommune som starter opp mangdag 29. august. Påmelding finner du her. Ta gjerne med en venninne eller venn, sammen er det ofte lettere å komme igang. Takknemlig for tips til sunn og god mat. 


klem Siv