torsdag 21. mars 2019

Forsker på søvn og Alzheimers


Søvn er viktig for god helse. Har du for lite søvn påvirker det hele kroppen, både fysisk og psykisk. Søvnproblemer kan gi redusert overskudd og mangel på konsentrasjon. Demensforsker og professor i psykologi Anders Martin Fjell forsker på søvn og Alzheimers.  Forskning viser at søvnproblemer kan knyttes til endringer som oppstår i hjernen når vi blir eldre. Les mer på Nasjonalforeningens sider her. Takknemlig for tips til tema søvn.

Klem Siv



onsdag 2. januar 2019

Ny start :-)




Velkommen januar! Deilig med nytt år og en ny start med blanke ark og ny penn. Ny og gul bullet journal skal fylles opp med planer for 2019. Jeg valgte fargen gul da jeg jo også er birøkter! Min favoritt te Yogitea er en super te som finnes i ulike ingredienser enten du vil ha detox, sove eller fylles opp med ny energi. Friske blomster gir alltid god duft i rommet og et duftlys gir god stemning og indre ro. Louise Hay sier følgende for 2019: Be kind to your mind, take care of your body and do mirror work. Les mer her. 

klem Siv

torsdag 13. desember 2018

Julegavetips og hjemmelaget gløgg


Julegavetips dette året er min siste bok - Om kjærligheten - Tanker om å lytte til hjertet. En søt og liten bok som passer til alle som trenger litt ekstra påfyll og inspirasjon om å lytte til intuisjonen og hjertet i en hektisk hverdag.  Boken får du bestilt på nett  hos Bokkilden. Boken er illustrert med vakre malerier fra Sissel Sem StoltenbergAnne Mona RiddHeidi Asdahl, Hannah Henningstad og Lotta Sletmoe. En perfekt gave til den som har alt. Min hjemmelagde gløgg er laget av aronia/svartsurbær fra hagen, min egen honning og sitron og kanelstang. Har du ikke aronia i hagen, bruk solbærsaft, norsk honning, sitronskive og kanelstang og vips har du en himmelsk hjemmelaget gløgg for liten og stor. Takknemlig for tips til hjemmelaget gløgg.


Juleklem Siv


tirsdag 4. september 2018

Hjernen og tiden

Nytt fra forskning! De anerkjent forskerne Edvard og May Britt Moser har nå oppdaget hvordan hjernen holder orden på tiden. De forsker på mus og har funnet ut at fra celler i hjernen har de funnet signaler som setter en tidskode på minnene våre. Tidssansene er jo blant de systemene som skades tidlig ved demens. Stor takk til denne oppdagelsen som kan styrke videre forskning på å finne medisin som kan hjelpe mot demens. Forskning er gjort med takk fra Kavli Institute for Systems Neuroscience. Les mer på Norsk Forskning her.

God høst fra Siv



lørdag 18. august 2018

Bli Demensvenn!


Bli Demensvenn i dag! Dette er en internasjonal kampanje. Nasjonalforeningen for folkehelsen samarbeider med Alzheimer Society i Storbritannia. Totalt er det over 14 millioner demensvenner i mer enn 35 land. Dette er gratis og ved å sende inn din e-post adresse vil du motta info om demens pr mail. Dette er investering i økt kunnskap!
Bildet over viser Jannicke som ble dement som 53 åring - da fridde kjæresten! Les mer om hennes historie her.

Les mer om Demensvenn på Nasjonalforeningens her og på FB her.

klem Siv 

mandag 16. juli 2018

Trening gir god energi



Trening er viktig for alle, også for personer med demens. Trening styrker immunforsvaret, gir bedre balanse som forebygger fallskader samt gir økt styrke. Sett av tid hver dag til å være fysisk aktiv. Er det for varmt, kanskje en tur i en kjølig treningssal som vist på bildet overfor fra Sats Senior er noe for deg? Personer med demens har samme behov for fysisk aktivitet som friske personer, men har ikke samme muligheter til å trene alene. Derfor er gruppe trening eller trening med kjæreste eller venn/venninne en smart investering i økt livskvalitet.  Trening gir bedret søvnbehov, gir ro og gjør godt for kropp og sjel samt gir deg godt humør og god energi. Det styrker også fordøyelsen og gir økt forbrenning. Velg treningsform som passer deg og varier for å styrke kroppen best mulig. Trening hjemme på balansebrett er smart investering i økt balanse. Les mer om balansebrett her. Er du plaget av leddsmerter som arterose, kan også treningsballer du har med i veska gi økt bevegelighet og styrke leddene. Det finnes egne myke treningsballer for hender. Les mer om trening som styrker hendene her


God sommer fra Siv 

onsdag 4. juli 2018

Jordbær beskytter hjertet


Sommer er tid for å nyte sommerens bær og frukter. Jordbær er perfekt sommermat og er fylt av super sunne antioksidanter som blant annet store mengder C-vitamin, magnesium, folat, kalsium og B-vitamin. Les mer om de sunne næringsstoffene til jordbær her. Jordbær aktiverer et protein i kroppen som beskytter kroppen mot hjerte- og karsykdommer. Jordbær er hjertegod mat! Les mer om dette her. Jordbær er nydelig rå eller kan brukes i alt fra kaker til salat og drikke. Her finner du oppskrift på mange fristende jordbærdesserter. Har du lyst på egne jordbær, stikk innom nærmeste hageland og kjøp en stor krukke og plant dine egne jordbær på terrassen som du kan glede deg over utover sommeren. Les mer om dyrking av jordbær her. I sommervarmen er også jordbær nydelig i sommerdrikken som du lager slik: 1 kurv jordbær, 1 flaske hvitvin eller Mozell, 4 dl sukker, 1 vaniljestang og 10 stk rosepepper. Bland alt sammen, la det koke opp, så trekke i 10 min og avkjøles. Sil av bærene og krydder, bland i isbiter og vips har du himmelsk sommerdrikk! Hjemmelaget jordbærjuice lager du enkelt ved å ta 1 pasjonsfrukt, 3 jordbær og 2 epler. Leg frukt og bær i juicemaskin. Serveres kaldt. Smaker nydelig i sommervarmen! Jordbær dufter godt og er flott blikkfang på sommerbordet til alle måltider! Mer om kosthold og ernæring samt oppskrifter finner du også her hos Sivshus.



klem Siv