torsdag 16. februar 2017

Bildeminnebok for den gode samtalen


17. mai - Barn med trehjulssykkel foran boble
Foto: Arvid Smedstad
Bildeminnebok for Gjerdrum kommune
Har du gamle bilder liggende i fotoalbum eller kanskje på en PC, da er Museene i Akershus, MiA nå på innsamlingsjakt! Fotokonsulent Liv-Heidi Frosterud Solem og Vigdis Hansen i hjemmesykepleien i Gjerdrum kommune samler inn gamle bilder fra Gjerdrum til en bildeminnebok for hjemmesykepleien.

Når kom ideen til å lage en bildeminnebok for hjemmesykepleien?
Museet fikk oppdrag for Åråsen dagsenter om å lage et lite hefte med bilder fra Lillestrøm og Skedsmo. Hun fortalte dette til sin venninne Vigdis Hansen som jobber i hjemmesykepleien. Hun syntes dette var en god ide. og sammen lager de nå en egen bildeminnebok for hjemmesykepleien.




Trygve Trulsrud og hans lastebil.
Gjerdrum Historielag. Foto: Vidar Hansen

Hva skal bildene brukes til?
Bildene skal brukes for å lage en bildeminnebok for å stimulere eldre og demente til den gode samtalen, samt inspirere til å hente frem gamle minner og historier. Dette skal bli en bildeminnebok som kan brukes i hjemmesykepleien og av pårørende. Målet med bildeminnebok er å ha et viktig verktøy for pleiere og pårørende for å få i gang en hyggelig aktivitet. Alle bildene som blir sendt inn blir bevart for fremtiden i det digitale arkiv og blir å finne på digitalmuseum.no. Det er museenes oppgave å forvalte kulturarven for folket.

Hvilke typer bilder?
Bilder fra Ask sentrum, butikkene i Gjerdrum, de gamle meieriene, jordbruk, skoler, husholdning, interiør, arbeid, foreningsliv, fritidsaktiviteter og lek. Bilder fra 17. mai, konfirmasjon, jul, påske, vår, sommer, høst og vinter samt skolestart er begivenheter det kanskje finnes bilder av. Bilder som viser historien fra dagliglivet i Gjerdrum er en viktig kulturarv.  Vi ber om bilder fra 1900 tallet eller før og frem til 1990. Alle bildene som blir samlet inn blir bevart i vårt digitale arkiv. MiA arkivet på Strømmen har over 800 bilder fra Gjerdrum. Digitalmuseum.no inneholder 1,7 millioner bilder.

Hvor skal man sende inn bilder?
Alle bilder bes sendt pr mail eller pr post til: Museumstjenesten ved Liv-Heidi Frosterud Solem, PB 168, 2011 Strømmen. Besøk gjerne hjemmesiden for mer informasjon: www.mia.no

Frist for innlevering?
Frist for innlevering er 1. juni. Vi ønsker å få boken ferdig til sommerferien.

Bilder er en viktig kulturarv
Gamle historiske bilder er dokumentasjon på sin tid. Alle bilder forteller en historie. Liv-Heidi Frosterud Solem og Vigdis Hansen er opptatt av at alle bilder har en verdi og gir minner.  En egen bildeminnebok for Gjerdrum kommune er en spennende jakt for å finne gode minner fra en annen tid.

 
Liv-Heidi Frosterud Solem og Vigdis Hansen
Vil du lese om demens, kanskje min bok; Demens - Den nye folkesykdommen er noe for deg? Bestilles boken her.


klem Siv

tirsdag 24. januar 2017

Alkohol øker risikoen for demens

Alkohol øker risikoen for tidlig demens! Forskning viser at flere risikofaktorer kan påvirke for tidlig demens. Alkohol øker risikoen fem ganger, mens å rammes av slag øker risikoen nesten tre ganger. Livsstil og kosthold er viktige faktorer man kan gjøre noe med for å forebygge demens. Les mer om forskning her.  Forebygging av demens er viktig. Et sunt og variert kosthold med økt inntak av fargerike frukt og grønnsaker forebygger god helse og livsstilssykdommer som diabetes2 samt hjerte- og karsykdommer og demens.  Et høyt inntak av antioksidanter beskytter kroppen og cellene mot skadelige, frie radikaler som kan skade cellene våre.  Røyk og stress kan øke kroppens produksjon av frie radikaler. ( Frie radikaler er stoffer som kroppen produserer når den forbrenner oksygen.) Antioksidanter motvirker skadelig nedbrytning av cellemembran i kroppen og motvirker utvikling av sykdommer som kreft og hjerte- og karsykdommer. Les mer om alkohol hos Nasjonalforeningen her. Spis fargerik mat hver dag som gir deg et godt immunforsvar og god helse!


klem Siv

søndag 1. januar 2017

God kondisjon er god helse!


God kondisjon er nøkkelen til god helse. Forskning fra både Norge (Helseundersøkelsen HUNT fra Nord-Trøndelag) og USA (American Hearth Associationa) viser at kondisjon forebygger livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer, overvekt, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes type 2 og demens. God kondisjon vil si maks O2 opptak. God kondisjon forteller om vår treningstilstand eller utholdenhet. God kondisjon sier noe om hjertets evne til å pumpe blod, og musklenes evne til å ta opp og forbruke oksygen. Aktuelle treningsformer er sykling, løping, rask gange,svømming og skigåing. Det kan ofte være tungt å komme seg ut alene, da kan det være smart å bli med på en treningsgruppe på ditt lokale treningssenter, som vist på bildet ovenfor som er fra spinning time for senior ved Sats Elixia.  Å trene kondis er det viktigste du kan gjøre for å bedre hjertet og forebygge livsstilssykdommer.  Start det nye året med å sette inn trening på tidsplanen hver uke, gjerne 1 time 3 ganger pr uke der du blir svett og litt andpusten. Økt kondisjon gir økt velvære, overskudd, bedre humør, lettere kropp og mer energi. Personer  med demens vil ha økt utbytte av kondisjonstrening. De vil blant annet føle økt ro og bedre søvn. God kondisjon er god helse for alle! Takknemlig for treningtips.


klem Siv

mandag 14. november 2016

Ekstra energi styrker kroppen



Lyst på litt ekstra energi? Ekstra energi styrker kroppen. Prøv min energigivende juice med rødbete. 1/2 rødbete + 1 eple + 1 gulrot + 1/4 sitron + 2 cm ingefær. Flere oppskrifter finner du i min nye bok; I balanse med riktig mat, farger og yoga. Bestill den på nett hos Bokkilden. Super julegave!  Din livsstil kan forebygge livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer samt diabetes og demens. Riktig mat gir god helse! Takknemlig for tips til bøker innen helse og trening. 

klem Siv

tirsdag 4. oktober 2016

Forskning og demens


Forskning er nøkkelen for å knekke koden om demens. En dag vil demens bli glemt! Inntil vi har løst demensgåten, er det viktig å gi midler til forskning rundt demens. Det vil hjelpe en hel verden. Les den spennende artikkelen i Dagbladet der de ledende forskere i Norge er blitt intervjuet, les artikkelen her. Les om forskning hos Nasjonalforeningen her og hos Forskning. Takknemlig om tips til tema forskning.


klem Siv




søndag 11. september 2016

Demensaksjonen 2016 - En vakker dag har vi glemt demens!


Støtt opp om Demensaksjonen 2016! 
Den finner sted i hele Norge i perioden 19. september til 25. september. Ta kontakt med ditt lokale demensforening for informasjon om hva som skjer der du bor og kanskje du kan bidra som bøssebærer? Alzheimerdagen er 21. september. Inntekten fra Demensaksjonen 2016 går til forskning og lokale tiltak for mennesker som er berørt av demens. Les mer om Demensaksjonen 2016 her. En fin tegnefilm om demens finner du her.

klem Siv

søndag 28. august 2016

Mat som styrker hjerte og hjerne



Valg av riktig mat styrker hjerte og hjerne. Det er viktig å spise variert og gjerne i tråd med årstidene, da får du tak i kortreist og norsk mat.  Spis frukt, bær og grønnsaker til alle måltider, slik får du i deg det du trenger av viktige vitaminer og mineraler som styrker immunforsvaret. Velg fisk 2-3 ganger pr uke, magre meieriprodukter, grove kornprodukter, flytende oljer, reduser salt og sukker. Velg vann som tørstedrikk og til alle måltider hver dag. Høyt inntak av mettet fett fører til økt kolesterol som igjen gir økt risiko for hjertesykdom og demens.  Høyt inntak av sukker og raske karbohydrater gir økt risiko for diabetes og overvekt som igjen gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer og demens. Tenk på hverdagsaktivitet som øker din daglige aktivitet og gir deg god balanse mellom energi du tar inn og energi du forbruker. Daglig fysisk aktivitet gir lavere blodtrykk og lavere puls som forebygger hjerte- og karsykdommer og demens. Les mer hos: Nasjonalforeningen. 

klem Siv