søndag 28. august 2016

Mat som styrker hjerte og hjerne



Valg av riktig mat styrker hjerte og hjerne. Det er viktig å spise variert og gjerne i tråd med årstidene, da får du tak i kortreist og norsk mat.  Spis frukt, bær og grønnsaker til alle måltider, slik får du i deg det du trenger av viktige vitaminer og mineraler som styrker immunforsvaret. Velg fisk 2-3 ganger pr uke, magre meieriprodukter, grove kornprodukter, flytende oljer, reduser salt og sukker. Velg vann som tørstedrikk og til alle måltider hver dag. Høyt inntak av mettet fett fører til økt kolesterol som igjen gir økt risiko for hjertesykdom og demens.  Høyt inntak av sukker og raske karbohydrater gir økt risiko for diabetes og overvekt som igjen gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer og demens. Tenk på hverdagsaktivitet som øker din daglige aktivitet og gir deg god balanse mellom energi du tar inn og energi du forbruker. Daglig fysisk aktivitet gir lavere blodtrykk og lavere puls som forebygger hjerte- og karsykdommer og demens. Les mer hos: Nasjonalforeningen. 

klem Siv

mandag 25. juli 2016

Smart turmat


Sommeren er tid for å kose seg utendørs, enten man er hjemme, på hytta eller tar med sine kjære på tur som bor på sykehjem. Matglede er livsglede og det gjelder oss alle, enten vi er friske eller syke. Her er inspirasjon til smart og fargerik turmat som styrker immunforsvaret og forebygger god helse: Fyll opp sekken med cherrytomater, agurk, gul og oransje paprika, grønn salatblanding og radiccio rosso.  Trenger du inspirasjon til middagstips, klikk deg inn til gratis middagstips som du finner her. Kanskje du er på jakt etter inspirasjon til livsstilsendring til høsten? Meld deg på kurs i livsstilsendring i Ås kommune som starter opp mangdag 29. august. Påmelding finner du her. Ta gjerne med en venninne eller venn, sammen er det ofte lettere å komme igang. Takknemlig for tips til sunn og god mat. 


klem Siv






onsdag 18. mai 2016

Aloe vera kan styrke immunforsvaret


Hva du spiser og hvordan du tar vare på kropp og sjel, kan forebygge dine fremtidige plager.  Alt henger sammen. En sunn tarm gir en frisk hjerne. Vivi  Hveem (bildet over) er logoped og driver firmaet Flyt og stemme. Hun er opptatt hvordan alt henger sammen i hele kroppen.  Hun har alltid vært opptatt av ernæring og ser viktigheten av det også i sitt fagområde.  Hun opplever i møte med kunde at feil arbeidsstilling gir stive mennesker. Når vi mennesker blir stive i kroppen får vi ofte også problemer med å puste riktig, gå riktig og sitte riktig. Dette er viktig for stabilisering av kroppen. Kjeven trenger også stabilitet for å kunne tygge riktig. Dette er viktig for tyggefunksjon og for leppe og tunge funksjon. Altså viktig å tygge maten godt!  I hennes mange reiser til India har hun blitt opptatt av Ayurvedisk kosthold. Innen Ayurveda er Aloe vera et anerkjent og viktig naturmiddel. Aloe vera har siden oldtiden vært kjent for sine legende egenskaper. Aloe vera inneholder blant annet vitaminer, mineraler, aminosyrer, antioksidanter og fiber.  Aloe vera har en smørende effekt på hud, ledd, hjerne og nervesystemet. Disse gode virkningene kan forebygge mot demens. Aloe vera styrker fordøyelsessystemet, balanserer PH, øker den gode tarmfloraen og virker betennelsesdempende.  Aloe vera har en rensende effekt og styrker lever og nyrer.  Ayurveda er opptatt av kropp og sjel er i balanse. Livsstil og kosthold er viktig for å oppnå god balanse.  Vil du lese mer om Ayrveda finner du det her.  Den kjente legen Audun Mysja har skrevet en egen bok om Aloe vera som heter Naturens skattekammer som du kan lese mer om her og har også gitt ut boken Hjertet mitt har ikke demens. Vil du lese mer om sunn tarm og hjerne kan du lese mer om det i boken Sunn tarm klart hode av David Perlmutter som du finner her. Takknemlig for tips til ernæring og demens.

klem Siv

torsdag 21. april 2016

Mat for hjernen


Hvilken mat er bra for hjernen? Maten vi spiser påvirker hukommelse og læring. Velg riktig drivstoff for kroppen din! Riktig mat gir deg stabilt blodsukker. Velg deg grove karbohydrater som holder deg lengre mett. Hjernen trenger daglig påfyll av fett. Gode fettkilder finner du i fet fisk, oliven, bønner, nøtter og frø. Fargerike frukt og grønnsaker inneholder antioksidanter som er viktig for hele kroppen og beskytter mot skadelige påvirkninger fra stress og feil mat. Hjernen trenger også påfyll av proteiner ved siden av vann og fett. Les mer om sunt kosthold for hjernen hos Nasjonalforeningen og hos Frukt. Takknemlig for tips til sider på nett med gode oppskrifter.

klem Siv

lørdag 16. april 2016

Hodepine kan gi økt risiko for demens


Sliter du med jevnlig hodepine, er du kanskje i risikosonen for å utvikle demens i forhold til den øvrige befolkningen. Forskning fra NTNU viser at personer med jevnlig hodepine har mer enn dobbel så stor risiko for å utvikle demens. Det finnes flere typer demens, og i denne forskningen var vaskulær demens fremtredende. Forskningen viste en sammenheng mellom spenningshodepine og vaskulær demens.  Vaskulær demens er en sykdom som kommer sakte snikende. Symptomer kan være blant annet sviktende hukommelse, høyt blodtrykk, høyt kolesterol eller sukkersyke. Demens kan forebygges ved å unngå røyk og snus, ha normal kroppsvekt, være fysisk aktiv hver dag og ha et sunt kosthold.  Neste gang du går til fastlegen bør du sjekke følgende; blodtrykk, blodsukker, kolesterol, triglyseridverdier, stoffskifte og D-vitamin status. Gode råd om demens finner du på nettsiden til Nasjonalforeningen eller ring demenstelefonen på: 23 12 00 40 som er åpent mandag til fredag fra kl. 10 - 14.

klem Siv

mandag 28. mars 2016

Film om å gradvis miste den man elsker

 
Å få demens i familien kan ramme oss alle. Demens er en sykdom som kan være vanskelig å oppdage, da den for mange kommer snikende. Nrk har laget en rørende reportasje om hvordan det oppleves når den ene ektefelle sakte forsvinne. Les og se reportasjen her. Vil du vite mer om demens, ta kontakt med Nasjonalforeningen på FB her.  Meld deg inn i din lokalforeningen og få gode råd om demens. Oversikt over lokalforeninger fåes ved henvendelse til Nasjonalforeningen sentralt her.
 
klem Siv

torsdag 17. mars 2016

Snakker du flere språk?



Snakker du flere språk, kan det forebygge demens. Språkforskere ved MultiLing Senter for flerspråklighet ved Universitetet i Oslo (UiO) undersøker nå om mennesker som snakker flere språk utvikler demens senere enn enspråklige. Les mer om denne interessante  forskningen her. Dette er spennende forskning om alderdom, demens og språk.  Sett av tid og tenk på alderdommen din! Tenk så inspirerende det er å kunne lære seg flere språk! Meld deg på et språk kurs og nyt gleden av å kunne gjøre deg forstått på ferie. Våren er jo perfekt årstid og du kan glede deg til sommerferien med nye språkkunnskaper!

klem Siv