mandag 17. juli 2017

Solbær forebygger demens


Siv`s solbærsyltetøy
Solbær er en av de bærene vi har i hagen med høyest innhold av antioksidanter ved siden av
Aronia/svartsurbær og blåbær. Inntak av bær som er kjent for viktige antikosidanter forebygger
livsstilssykdommer som høyt blodtrykk, diabets 2, hjerte- og karsykdommer og demens.
Her får du oppskriften på mitt solbærsyltetøy.
2 kg solbær
1 liter vann
1 kg sukker
1 pk Jam syltepulver

Fremgangsmåte:
Rens og vask bærene. Kok bær og vann i 15 minutter. Tilsett syltepulver og kok blandinge
i ca 2 min under omrøring. Ta kjelen til siden og tilsett sukker. Rør godt til alt er oppløst.
Fyll straks på varme glass og skru godt igjen og sett glassene på hodet til de er avkjølte.
Syltetøy bør oppbevares i kjøleskap. Takknemlig for tips til gode oppskrifter med solbær.

sommerhilsen
Siv





torsdag 4. mai 2017

Jordbær forebygger demens


Jordbær er kjent for sin gode smak og næringsinnhold. Supersunne jordbær er fult av viktige antioksidanter som styrker immunforsvaret. De beskytter hjertet og forebygger betennelser, gir redusert blodtrykk samt forebygger demens. Jordbær er naturlig søte og 250 gram gir bare 100 kalorier! Les hvor mye søtt du kan spise for 100 kalorier her. Fullstendig oversikt over næringsinnhold jordbær finner du her. Her har du oppskriften på jordbær-foccia.

klem Siv

onsdag 5. april 2017

Til månen med bestefar


Onsdag 5. april viste TV2 Dokument2 en personlig og rørende dokumentar med tittelen; Til månen med bestefar. En film laget av David Alræk. Han har filmet sin bestefar de siste 10 årene av hans liv. Da Davik Alræk var 14 år fikk han et videokamera av sin bestefar. En vakker film om hvordan en person endrer sin personlighet og sitt liv med sykdommen Demens. En sterk og flott mann som var kreativ, sterk og alltid på farten i sin bil på reiser med familien. Sykdommen demens endret hele livet til han og hans kone. Bestefaren hadde hele livet tatt vare på minner fra sitt liv på film og video. Dette ble en del av denne utrolige filmen om hvor verdifulle minnene er og hvor viktig det er å leve mens man kan. Les mer her. Takknemlig for tips til filmer om demens.


klem Siv

mandag 27. februar 2017

Hvordan kommunisere med demente?



God kommunikasjon er viktig for et godt forhold, både i vennskap og i kjærlighet. Kommunikasjon er avhengig av flere faktorer, både verbal og ikke-verbal.  Dette gjelder også for personer med demens. Den verbale kommunikasjonen vil si det du sier med ord, og den ikke-verbale er smil og blikk, altså vårt kroppsspråk. Det er over 70.000 personer med demens i Norge. Antall pårørende til personer med demens er over 350.000.  Personer med demens har ulike utvikling av sin demenssykdom. Felles for personer med demens er at de ikke finner ord. Deres hukommelse blir gradvis redusert. Dette gir utfordringer for både pårørende og den demente. Det er helt vanlig å oppleve kommunikasjonsproblemer med personer med demens. Det blir utfordringer når man endrer personlighet, humør, får økt angst og uro samt har vanskeligheter med å orientere seg i hverdagen. Her får du smarte råd for god kommunikasjon med personer med demens:
1. Vis empati og tålmodighet.
2. Vis respekt for at personen har en sykdom.
3. Snakk rolig og sakte.
4. Gi kun 1 beskjed om gangen.
5. Vær kjærlig og blid.
6. Bytt tema hvis samtalen blir bare gjentakelser
7. Be personen beskrive det han mener, hvis han ikke finner ord.
8. Gå en tur og ta med matpakke  og lag gode øyeblikk sammen i frisk luft.
Les mer hos
Nasjonalforeningen.

klem Siv




torsdag 16. februar 2017

Bildeminnebok for den gode samtalen


17. mai - Barn med trehjulssykkel foran boble
Foto: Arvid Smedstad
Bildeminnebok for Gjerdrum kommune
Har du gamle bilder liggende i fotoalbum eller kanskje på en PC, da er Museene i Akershus, MiA nå på innsamlingsjakt! Fotokonsulent Liv-Heidi Frosterud Solem og Vigdis Hansen i hjemmesykepleien i Gjerdrum kommune samler inn gamle bilder fra Gjerdrum til en bildeminnebok for hjemmesykepleien.
 
Bildeminnebok for hjemmesykepleien
Museet fikk oppdrag for Åråsen dagsenter om å lage et lite hefte med bilder fra Lillestrøm og Skedsmo. Hun fortalte dette til sin venninne Vigdis Hansen som jobber i hjemmesykepleien. Hun syntes dette var en god ide. og sammen lager de nå en egen bildeminnebok for hjemmesykepleien.


Trygve Trulsrud og hans lastebil.
Gjerdrum Historielag. Foto: Vidar Hansen
 
Bildene skal brukes for å lage en bildeminnebok for å stimulere eldre og demente til den gode samtalen, samt inspirere til å hente frem gamle minner og historier. Dette skal bli en bildeminnebok som kan brukes i hjemmesykepleien og av pårørende. Målet med bildeminnebok er å ha et viktig verktøy for pleiere og pårørende for å få i gang en hyggelig aktivitet. Alle bildene som blir sendt inn blir bevart for fremtiden i det digitale arkiv og blir å finne på digitalmuseum.no. Det er museenes oppgave å forvalte kulturarven for folket.

Bilder fra Ask sentrum, butikkene i Gjerdrum, de gamle meieriene, jordbruk, skoler, husholdning, interiør, arbeid, foreningsliv, fritidsaktiviteter og lek. Bilder fra 17. mai, konfirmasjon, jul, påske, vår, sommer, høst og vinter samt skolestart er begivenheter det kanskje finnes bilder av. Bilder som viser historien fra dagliglivet i Gjerdrum er en viktig kulturarv.  Vi ber om bilder fra 1900 tallet eller før og frem til 1990. Alle bildene som blir samlet inn blir bevart i vårt digitale arkiv. MiA arkivet på Strømmen har over 800 bilder fra Gjerdrum. Digitalmuseum.no inneholder 1,7 millioner bilder.
 
Alle bilder bes sendt pr mail eller pr post til: Museumstjenesten ved Liv-Heidi Frosterud Solem, PB 168, 2011 Strømmen. Besøk gjerne hjemmesiden for mer informasjon: www.mia.no
Frist for innlevering er 1. juni. Vi ønsker å få boken ferdig til sommerferien.

 Gamle historiske bilder er dokumentasjon på sin tid. Alle bilder forteller en historie. Liv-Heidi Frosterud Solem og Vigdis Hansen er opptatt av at alle bilder har en verdi og gir minner.  En egen bildeminnebok for Gjerdrum kommune er en spennende jakt for å finne gode minner fra en annen tid.

 
Liv-Heidi Frosterud Solem og Vigdis Hansen

Vil du lese om demens, kanskje min bok; Demens - Den nye folkesykdommen er noe for deg? Bestilles boken her.


klem Siv

tirsdag 24. januar 2017

Alkohol øker risikoen for demens

Alkohol øker risikoen for tidlig demens! Forskning viser at flere risikofaktorer kan påvirke for tidlig demens. Alkohol øker risikoen fem ganger, mens å rammes av slag øker risikoen nesten tre ganger. Livsstil og kosthold er viktige faktorer man kan gjøre noe med for å forebygge demens. Les mer om forskning her.  Forebygging av demens er viktig. Et sunt og variert kosthold med økt inntak av fargerike frukt og grønnsaker forebygger god helse og livsstilssykdommer som diabetes2 samt hjerte- og karsykdommer og demens.  Et høyt inntak av antioksidanter beskytter kroppen og cellene mot skadelige, frie radikaler som kan skade cellene våre.  Røyk og stress kan øke kroppens produksjon av frie radikaler. ( Frie radikaler er stoffer som kroppen produserer når den forbrenner oksygen.) Antioksidanter motvirker skadelig nedbrytning av cellemembran i kroppen og motvirker utvikling av sykdommer som kreft og hjerte- og karsykdommer. Les mer om alkohol hos Nasjonalforeningen her. Spis fargerik mat hver dag som gir deg et godt immunforsvar og god helse!


klem Siv

søndag 1. januar 2017

God kondisjon er god helse!


God kondisjon er nøkkelen til god helse. Forskning fra både Norge (Helseundersøkelsen HUNT fra Nord-Trøndelag) og USA (American Hearth Associationa) viser at kondisjon forebygger livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer, overvekt, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes type 2 og demens. God kondisjon vil si maks O2 opptak. God kondisjon forteller om vår treningstilstand eller utholdenhet. God kondisjon sier noe om hjertets evne til å pumpe blod, og musklenes evne til å ta opp og forbruke oksygen. Aktuelle treningsformer er sykling, løping, rask gange,svømming og skigåing. Det kan ofte være tungt å komme seg ut alene, da kan det være smart å bli med på en treningsgruppe på ditt lokale treningssenter, som vist på bildet ovenfor som er fra spinning time for senior ved Sats Elixia.  Å trene kondis er det viktigste du kan gjøre for å bedre hjertet og forebygge livsstilssykdommer.  Start det nye året med å sette inn trening på tidsplanen hver uke, gjerne 1 time 3 ganger pr uke der du blir svett og litt andpusten. Økt kondisjon gir økt velvære, overskudd, bedre humør, lettere kropp og mer energi. Personer  med demens vil ha økt utbytte av kondisjonstrening. De vil blant annet føle økt ro og bedre søvn. God kondisjon er god helse for alle! Takknemlig for treningtips.


klem Siv