mandag 12. februar 2018

Honning forebygger demens


Honning er et naturprodukt som er mitt favoritt søtstoff. Jeg bruker det på alt fra havregrøt til pålegg på hjemmelagde ferske rundstykker og i bakst. Jeg tok i fjor birøkter kurs og har nå min egen bigård med bier. Min første sesong med 1 bikube gav meg 15 kg nydelig honning. Min honning er kald slynget. Det vil si at den er høstet rett fra bikuben og så slynget ( har ikke blitt utsatt for varme under utvinningsprosessen). Det gjør at alle de gode næringsstoffene i honning blir bevart. Honning er kjent for blant annet viktige antioksidanter, polyfenoler og enzymer. Honning er ikke bare nydelig over müsli, men er også naturlig medisin for fordøyelsen og tarmene. 1-2 ts honning hver dag styrker tarmen og honningens polyfenoler demper oksidativt stress og betennelser. Honning har med sine naturlige helsebringende egenskaper beskyttelse mot betennelser som kan føre til hjertesykdommer, diabetes, hjerneslag, kreft og demens. Honning er kjent for å være antibakteriell og forebygger bakterier, sopp og virus. Honning er også kjent for sine gode egenskaper ved infiserte sår. Nettbutikken Manuka har et godt utvalg av sårsalver, hostesaft, tannkrem og andre hudpleieprodukter med Manuka honning. Det finnes ulike typer honning. Ekte honning fra Honningcentralen er kaldslynget honning fra norske bierøktere. Lynghonning består av nektar fra lyng og fjellplanter. Lynghonning er litt mer lavglykemisk enn bringebær/sommerhonning som samler inn nektar fra bringebær og sommerblomster. Nyt en kopp te og la teen trekke før du tilsetter  1/2 ts honning som styrker både kropp og sjel. Les mer om glykemisk indeks her. Les mer om honning og få inspirasjon til gode oppskrifter hos Honningcentralen. Takknemlig for oppskrifter med honning.

klem Siv


2 kommentarer:

  1. Honning er både sunt og godt! Hilsen Tove

    SvarSlett
  2. Manuka honning er fantastisk mod akne, ar og visse hudlidelser. Har selv brukt honningen i teen min gennem mange år. Hver gang jeg har haft vondt i halsen tager jeg 1 spiseske to til tre gange om dagen. Lige som på castorolie.dk hvor de beskriver dens egenskab til sårheling har jeg selv brukt det på hospitalet på inficerede sår. En utrolig medicinsk honning til mange formål. Kh Ander

    SvarSlett