lørdag 3. april 2021

Forebygge demens


Foto: Unsplash/sgodfrey


Det økte antall personer med demens i Norge og verden gir bekymring for helsen til morgendagens pensjonister. I 2050 vil det være over 235000 nordmenn som er rammet av demens i følge UIO ved professor Geir Selbæk. En ny svensk studie fra Universitetet i Uppsala viser at høyt blodtrykk kan gi risiko for demens. Studien viser at menn over 70 år som har høyt blodtrykk om natten kan være utstatt for Alzheimers. Les mer om denne studien her.
Hva kan du gjøre for å forebygge demens? Søvn er viktig for god helse, og spesielt viktig når man blir eldre. Søvn fornyer vår mentale og fysiske helse. Les mer om gode søvnråd her. Ha en stabil døgnrytme, mosjoner hver dag, unngå å sove på dagen, unngå koffeinholdige drikker etter kl. 17 og få minst 30 minutter dagslys hver dag. Søvn styrker vår mentale helse og forebygger stress. Stress er en av flere faktorer som kan gi høyt blodtrykk. Forebygg god helse ved å spise sunt og variert med fokus på hjerte- og hjernevennlig kosthold, bruk hjernen hver dag ved å lese, strikke eller kryssord. Regelmessig mosjon er nøkkelen til god helse for å holde seg frisk i alderdommen.  Daglig mosjon enten ved en liten tur rundt i nærmiljøet eller en tur på en liten stepmaskin inne mens du ser på nyhetene. Ta en telefon til venner og hold kontakten via telefon og sosiale medier. Les mer om demens på Nasjonalforeningens sider her. De har også en egen Demenstelefon som gir gode råd om demens på tlf.23120040 som åpner opp igjen 6 april! Husk å vær ute i frisk luft hver da. Det gir deg god energi og styrker hele kroppen samt er ekstra viktig for din psykiske helse! 
Boken Demens Den nye folkesykdommen gir gode råd om demens og hvordan forebygge demens. Du finner den hos Bokkilden eller din nærmeste bokhandel eller bibliotek. 

klem Siv




 

lørdag 13. mars 2021

Corona - følg reglene og vær aktsomme mot mutasjonene



Den 12. mars var det 1 år siden nedstenging av Norge grunnet Corona. Vi har vært igjennom et år vi aldri hadde trodd skulle skje. Det er de svake og syke og de på sykehjem som har hatt og har en tung og vanskelig situasjon. Det er økt behov for informasjon og alle nyhetskanaler deler hele døgnet informasjon om spredning og status akkurat nå. Her har du en oversikt hentet fra FHI med informasjon over prioriteringsrekkefølgen av risikogruppene:

1. Beboere i sykehjem 

2. Alder 85 år og eldre

3. Alder 75-84 år 

4. Alder 65-74 år 
og samtidig personer mellom 18¤ og 64 år med sykdommer/tilstander med høy risiko for alvorlig forløp (merket med * i listen over risikogrupper under)  

5. Alder 55-64 år med underliggende sykdommer/tilstander (se listen over risikogrupper under)  

6. Alder 45-54 år med underliggende sykdommer/tilstander 

7. Alder 18-44 år med underliggende sykdommer/tilstander 

8. Alder 55-64 år 

9. Alder 45-54 år 

Folkehelseinstituttet anser at aldersinndelingen følger alderskohortene per år, dvs at personer som er født i samme år tilbys vaksine samtidig.




 



Hold god avstand, vask hendene ofte og ta vare på hverandre hver dag gjennom å sende meldinger, ringe hverandre og bry seg om hverandre. For mer informasjon om Corona, se FHI.

klem Siv

fredag 11. desember 2020

Gamle tradisjoner vekker gode minner!




Julen er tid for å ta vare på gamle tradisjoner. Enten du er glad i å bake eller lage julekort eller pynte med lys ved inngangsdøren. Julen vekker gode minner om gamle tradisjoner. Tenk over hva dine nærmeste var mest glad i - hva var deres favoritt julekake? Var det kanskje disse risbollene som jeg har laget denne uka? Eller kanskje var det krumkaker eller smultringer? Velg det du tror er riktig kake og ta vare på de gyldne øyeblikk av gode minner sammen!  Jeg er glad i å bake og julebakst gir god julestemning. Denne uka har jeg laget risboller. Ta godt vare på hverandre nå i disse underlige koronatider og bruk naturen hver dag - medisin for kropp og sjel! 

Her er min farmors enkle og gode oppskrift:
200 g mørk kokesjokolade
50 g delfiafett
2 ts vaniljesukker
8 dl puffet ris
Smelt forsiktig sjokolade og delfiafett i en kjele. La det avkjøles og rør inn vaniljesukker og puffet ris. Sett med teskje i små eller mellomstore muffinsformer. Avkjøles og oppbevares i kjøleskap. På nettsiden til Brød og korn har de en super oversikt over julekaker som du finner her.

Juleklem Siv

 

tirsdag 22. september 2020

Hjerneslag kan føre til vaskulær demens



Hjerneslag kan føre til vaskulær demens. Endring i blodsirkulasjon til hjernen kan oppstå ved akutt hjerneslag som for eksemple etter hjerneslag eller drypp. Symptomer kan være lammelser og hukommelsesproblemer eller senket tempo i fysisk aktivitet. For å undersøke dette gjøres røntgenundersøkelse ved CT eller MR for å finne skade på hjernen.  Årsak kan være blant annet høyt blodtrykk, diabetes, høyt kolesterol, røyking og inaktivitet. Behandling kan være å forebygge at nye skader oppstår i hjernen. Det vil da bli gitt blodfortynnende medisin. Les mer om Vaskulær demens og hjerneslag her og på Helsenorges sider her.  Vær fysisk aktiv hver dag, det gir god helse for alle.

klem Siv






onsdag 5. august 2020

Stopp Alzheimer





Sykdommen Alzheimer er kjent for mange. Nå har det kommet en ny bok som gir håp for alle som vil forebygge samt er berørt av denne alvorlige sykdommen. Forsker og professor i nevrologi Dale E. Bredesen har laget en viktig bok om hvordan du kan ved å følge hans behandlingsopplegg som ved å endre livsstil og kosthold for å ta best mulig vare på hjernen. I boken kan du lese om hvordan reparere en allerede angrepet hjerne.  Boken finnes hos bokkilden og er gitt ut av CappelenDamm. Takknemlig for bøker om Alzheimer og hjermen. 

klem Siv







fredag 3. juli 2020

Lyst å bli aktivitetsvenn?


Har du lyst til å bli en aktivitetsvenn? Det betyr så mye for den som får besøk! Du trenger bare gjøre noe du liker med en som er dement. Er du glad i gå tur eller som bildet over viser, glad i en prat over en kopp kaffe eller te? Du får en kontaktperson som er tilgjengelig for spørsmål du måtte få underveis, og du får tilbud om veiledning i fellesskap med andre aktivitetsvenner. Les mer om dette på Nasjonalforeningens sider her. For mer informasjon, kontakt Nasjonalforenignen på e-post, eller telefon 23 12 00 00. Sommerklem Siv


mandag 23. mars 2020

Kunsten å finne ro


Den kjente legen og forfatteren Audun Myskja har nylig kommet ut med ny bok som heter; Kunsten å finne ro utgitt av CappelenDamm. Med denne boken ønsker han å gi inspirasjon og refleksjon rundt hva ro betyr for oss. I disse urolige Koronatider, er dette virkelig en bok å ønske seg!  Boken kan du bestille på nett hos Bokkilden her. Boken gir lettfattelig informasjon om hva ro og uro gjør med kropp og sinn. Boken gir råd til hvordan vi kan få ro i vår kropp og sinn til å takle stress, vanskelige hendelser og følesmessige utfordringer i livet enten det gjelder kjærlighet, vennskap eller jobb. Les mer om Audun Myskja på hans nettside LIvshjelp. Her finner du en fin video der Audun Myskja forteller litt om Kunsten å finne ro i livet! Takknemlig for tips til bøker om ro og mindfulness.

Klem Siv