mandag 16. juli 2012

Rips - superbær


Rips finnes i de fleste norske hager i store deler av landet. Mange synes kanskje at rips har en litt bitter smak. Jeg synes rips er nydelig til alt fra hjemmelaget saft til rå bær i müsli.  Rips er fult av gode antioksidanter som C-vitamin og magnesium samt kostfiber. Dette er viktige næringsstoffer som beskytter kroppen mot frie radikaler. Antioksidanter forebygger mot hjerte- og karsykdommer samt demens. Dette er en bærsort vi virkelig bør bruke mer av! Rips er nydelig i kaker, sauser, smoothie, bakst, syltetøy og saft. Frys ned hele bær og kos deg med rips utover høsten og vinteren på havregrøt eller i müsli. Les mer om næringsinnholdet til rips her.
Her har du oppskriften på hjemmelaget ripssaft:
1 kg renset rips
400 g sukker pr silt ripssaft
5 dl vann pr kg rips

Kok opp vann og tilsett renset rips. La bærene koke i ca 15 min. Legg så forsiktig de kokte bærene over i et varmt klede på stativ som du ser på bildet( Fåes kjøpt hos Jernia til kr 109,-) og la de dryppe i max 30 min. Mål opp saften og gi saften et oppkok før du tar i sukker og kok dette i 10-15 min. Varm glassflasker i stekeovn ved 80 grader i ca 10 min.  Fyll så varm saft på de varme flaskene og skru godt igjen. Oppbevares i kjøleskap. 
Hjemmelaget saft er himmelsk drikk hele året og supre gaver:-)
Finn flere oppskrifter her.
klem Siv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar