mandag 6. oktober 2014

Nobelpris i medisin til ekteparet Moser ved NTNU


Gratulerer til ekteparet May-Britt og Edvard Moser ved NTNU med Nobelprisen i medisin for sin forskning på hjerneceller! Ekteparet deler prisen med John O`Keefe. Foto: Bjarnersjo. Les mer om Nobelprisen i medisin her. I følge NTNU har ekteparet Moser tildelt Nobelprisen i fysiologi og medisin for sine oppdagelser av celler som utgjør et slags "indre GPS" i hjernen som gjør det mulig å orientere seg i rommet. Deres arbeid har vist hvordan avansert intellektuell prosess utføres av hjernens nerveceller. Nobelprisen har også fin omtale i Dagbladet som du kan lese her. All forskning på hjernen vil også kunne gi inspirasjon for videre arbeid mot forskning mot demens for å finne ut mer om hukommelse og kognitive evner. Orienteringssans er en viktig sans for alle som har sykdommen demens. Kanskje det vil komme flere hjelpemidler som vil gjøre hverdagen enklere for pasient og pårørende?

klem Siv

1 kommentar:

  1. Hei Siv. Vi kom hjem fra fjellet nå etter en uke på hytta, og vi hørte om Nobelprisen på radio i bilen. Fantastisk! Jeg gratulerer ekteparet.
    Min mann og jeg var og hørte et foredrag av Edvard Moser om hjernen for et par - tre år siden, og det var virkelig interessant. Hilsen fra Tove
    Jeg har lenge sagt at dersom jeg hadde vært ung i dag, ville hjerneforskning vært mitt førstevalg. Hilsen Tove

    SvarSlett