mandag 16. mars 2015

Rips forebygger demens


Rips er en av hagens sunneste superbær. Rips er rike på antioksidanter, mineraler, vitaminer og essensielle fettsyrer. Antioksidanter forebygger blant annet kreft og hjertesykdommer ved å forhindre skader på celler, kroppsvev og arvestoff. Les mer her. Rips inneholder også Omega-6-essensielle fettsyren kalt Gamma Linoleic Acid (GLA) som er spesielt gunstig for hjernefunksjon som også forebygger demens, samt styrker regulering av metabolismen og immunsystemets funksjon. Anthocyaniner i rips er kjent for å redusere betennelser i kroppen på samme måte som aspirin og ibuprofen. Les mer her. Nyt rips hver dag enten fra egen hage på glass og flasker eller kjøp kortreist rips fra ditt lokale Bondens marked. Oppskrifter med rips finner du her. Takknemlig for tips og linker om rips.


klem Siv



1 kommentar:

  1. Et spennende innlegg! At rips er så sundt var jeg ikke klar over. Jeg har rips i hagen, og har i alle år laget ripssaft. Jeg fyller 5 kg rips + sukker i en saftdamper. Av det blir det ca. 5 - 6 1/1 flasker saft uten noe vann tilsatt.
    Tror jeg vil legge ut et innlegg om rips på min egen blogg til høsten. Hilsen fra Tove

    SvarSlett