søndag 9. mars 2014

Vær mer fysisk aktiv og forebygg demens


Helsedirektoratet har nylig gitt ut en ny publikasjon med anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. Her er det nå fokus på å være mer fysisk aktiv i hverdagen og redusere stillesitting hos både barn, ungdom, voksne og eldre. Helsedirektoratet anbefaler at voksne er i aktivitet minst 150 minutter med moderat aktivitet per uke eller 75 minutter pr uke med høy intensitet eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet. Velg noe som gir deg glede, enten det er rask gange, sykling, dans, ski, yoga eller golf. For noen kan det være enklere å gå til et treningssenter, mens andre liker best å trene hjemme. Styrketrening og balansetrening er viktig for en god alderdom og for å forebygge fallskader. Viktig er å bli litt andpusten hver uke, det styrker kroppen. Vær mer fysisk aktiv hver dag og reduser stillesitting, det vil forebygge mot de store folkesykdommene som diabetes-2, kreft, hjerte- og karsykdommer samt demens. Vil du lese hele publikasjonen, finner du den på nett her.

klem Siv

1 kommentar:

  1. Klart det er viktig å røre seg. Jeg kjenner selv at jo eldre jeg blir dess fortere forfaller jeg hvis jeg ikke rører på meg og trener.
    Flott at du fokuserer på dette, Siv. Hilsen Tove

    SvarSlett